Her hos Napier leter vi alltid etter nye måter å holde oss oppdatert på de siste trendene og informasjonen innen markedsføringsbransjen. Det er grunnen til at interessen vår toppet seg da vi hørte Rand Fishkin (den ultimate SEO-guruen), og Eric Enge (General Manager hos Perficient digital) var vertskap for et webinar for å diskutere resultatene fra den nylige SparkToro-undersøkelsen om profesjonelle meninger om rangeringsfaktorer.
For de av dere som ikke kjenner Rand Fishkin; han var opprinnelig grunnleggeren av Moz, før han satte opp SparkToro i 2017. Nylig fullførte selskapet en undersøkelse som ba mer enn 1500 SEO-eksperter om å delta, med sikte på å avsløre et bredt spekter av meninger og mobiltelefonnummerliste synspunkter på Googles rangeringsfaktorer. Mottakere av undersøkelsen ble bedt om å vurdere betydningen av hver rangeringsfaktor i hvordan den påvirker organiske søkeresultater.
Spørsmålet de ble stilt var: «For hver av de følgende faktorene, skriv inn din mening om hvor mye vekt den får i Googles organiske rangeringssystemer»
Sannheten om mengden innhold på siden
"Jeg tror ikke Google gir to poop om hvor mye innhold som er på siden" - Rand Fishkin
Og vet du hva...? Jeg tror jeg kanskje må være enig med Rand i denne, hvorfor skulle det spille noen rolle hvor mye innhold som er på en side? Vi bør gå for kvalitetstekst i stedet for kvantiteten av den.
Overraskende nok vektet mange SEO-fagfolk dette mye høyere enn du kanskje trodde. Den 'totale mengden innhold på siden' var i gjennomsnitt 5,69. Som, hvis vi ser tilbake på skalaen, antyder at denne faktoren er moderat brukt av Googles algoritmer. Jeg tror det er trygt å si at dette ikke er en viktig rangeringsfaktor, men det var sjokkerende å se at så mange mennesker plasserte dette høyt.
Med den generelle troen på at jo mer dyptgående teksten din, desto bedre vil du rangere for SEO. Rand forklarte at selv om det er et element av sannhet i dette, er innhold som løser kundens problem faktisk det Google bryr seg om, snarere enn blogger eller sider som er på 850 ord sammenlignet med 200. Dette betyr ikke at blogger eller sider bare skal være et minimum, men markedsførere kan slappe av og vite at ikke hvert innhold trenger å være superlangt.
God gammel ankertekst
Den klassiske rangeringsfaktoren som brukes til å forbedre sidekvaliteten ved å linke til et spesifikt søkeord. Denne faktoren har alltid tidligere vært en sikker taktikk for å sikre relevans, men vi ser nå mye mer delte meninger.
Rand nevnte at hvis vi ser tilbake til 2005 til 2017, ville dette ha vært nummer én, nummer to eller tre av de topprangerte bidragsyterne. Den virkelige sannheten er at selv om det fortsatt er viktig, har Google nå bedre algoritmer for å identifisere irrelevante sider, og dette er ikke lenger nummer én.